PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowy z wykonawcą dokumentacji projektowej dla budowy nowego połączenia kolejowego między Lublinem a Łęczną oraz rewitalizację linii kolejowej nr 81 Chełm – Włodawa z budową fragmentu nowej linii do Włodawy. Wartość obu projektów w ramach programu Kolej Plus jest olbrzymia i wynosi 1,2 mld zł.
Jak informują PKP PLK, mieszkańcy liczącej 19 tysięcy mieszkańców Łęcznej, po realizacji inwestycji, zyskają dojazd do Lublina koleją w ok. 40 minut. Budowa wpłynęłaby też na poprawę warunków przewozów towarów – obejmuje bowiem także
odcinek od Łęcznej do Kopalni Węgla Kamiennego w Bogdance. Łącznie w ramach projektu zaprojektowano 25 km jednotorowej zelektryfikowanej linii. Pociągi miałyby zatrzymać się na 12 nowych stacjach i przystankach - Lublin Lotnisko, Trzeszkowice, Krzesimów, Ciechanki Krzesimowskie, Łęczna Szpital, Łęczna Akacjowa, Łęczna Polna, Łęczna Stara Wieś, Turowola, Puchaczów, Bogdanka. Szacowana wartość budowy nowej zelektryfikowanej linii kolejowej Lublin– Łęczna/LW Bogdanka to ok. 736 mln zł netto, z czego dokumentacja projektowa wynosi 9,5 mln zł netto.
Druga część projektu: rewitalizacja linii Chełm - Orchówek i nowy fragment linii do Włodawy
Dokumentacja projektowa powstanie również
dla rewitalizowanej trasy między Chełmem a Włodawą wraz z poprawą dostępności transportu kolejowego we Włodawie. Inwestycja o wartości ponad 500 mln zł netto, w tym dokumentacja projektowa za ok. 9 mln zł netto obejmuje odnowienie ok. 41 km linii kolejowej nr 81 na odcinku Chełm – Orchówek oraz budowę ok. 10 km nowej jednotorowej niezelektryfikowanej linii kolejowej przez Okuninkę do Włodawy, która kończyła by się blisko centrum Włodawy.
Czas przejazdu między Włodawą, a Chełmem ma wynosić ok. 53 min. Dzięki realizacji projektu możliwe będzie przywrócenie regularnych połączeń pasażerskich na tej linii. W ramach prac planowana jest modernizacja 9 przystanków: Koza-Gotówka, Karolinówka, Ruda-Huta, Ruda-Opalin, Uhrusk, Wola Uhruska, Stulno, Sobibór, Okuninka Białe oraz budowa stacji Włodawa Miasto.
Obie dokumentacje projektowe mają powstać do I kwartału 2027 roku. Wykona je firma Infra Centrum Doradztwa Sp. z o.o.
Program Kolej+ w woj. lubelskim
Jak podaje komunikat prasowy, województwo lubelskie jest największym beneficjentem środków Programu Kolej + – łączna wartość projektów w regionie to ok. 3,5 mld zł. Na Lubelszczyźnie do realizacji zakwalifikowano 5 projektów obejmujących utworzenie nowego połączenia kolejowego Lublin – Łęczna/KW Bogdanka, rewitalizację połączenia Chełm – Włodawa wraz z poprawą dostępności transportu kolejowego w m. Włodawa, elektryfikację linii nr 69 i 72 na odcinku Rejowiec – Zamość Szopinek wraz z odbudową i elektryfikacją łącznicy kolejowej omijającej stację Zawada, budowę linii kolejowej Szastarka - Janów Lubelski – Biłgoraj oraz elektryfikację linii Łuków – Lublin Północny.
Wątpliwości, w stosunku do ewentualnych efektów obu projektów, budzą olbrzymie koszty obu inwestycji w słabo zurbanizowanym terenie.
Więcej o Programie Kolej+ znaleźć można na
stronie PKP PLK.